MENU
Hírek, információk

Műanyag nyílászárók Magyarországon, Hasznos tanácsok vásárláshoz

Műanyag nyílászárók Magyarországon, Hasznos tanácsok vásárláshoz Ki ne találkozna naponta legalább 2-3 műanyag nyílászárót kínáló cég hirdetésével postaládájában? Akciók, kedvezmények, légkamrák, „k” értékek tömkelege lep el bennünket nap mint nap.

 De mit is jelentenek ezek igazából? Miért kerül az egyik termék akár a másik felébe? Milyen ablakot is válasszunk a régi, ócska, elvetemedett ablakaink helyett?

Nézzük szép sorjában.

Kezdjük egy kis történelemmel, s egy kis piaci helyzetjelentéssel.

Az ezredforduló tájékán, ahogy a műanyag nyílászárók alapanyaga egyre olcsóbbá vált, egyre nagyobb igény jelentkezett ezen termékek iránt, ekkortájt alakultak a ma már legnagyobb gyártónak számító cégek. (pl. Hevestherm, Fenstherm)

Az idő őket igazolta, évről-évre egyre több nyílászárót értékesítettek.

Ez nem sikerülhetett volna az egyre nagyobb viszonteladói hálózatuk nélkül. A kezdeti viszonteladók 1-3 fős cégek voltak, amelyek mára 15-30 főt foglalkoztatnak.

A sikereket látva egyre több cég kezdett bele műanyag nyílászárók gyártásába és/vagy forgalmazásába.

2006-ban egy nagy nyílászáró vásárlási roham tört ki -amit sokan a 2007 elejére kilátásba helyezett megszorításokkal magyaráznak- , ekkor a nagy gyártók is 6-8 hetes határidővel dolgoztak az általános 2-4 helyett, s a nyílászárók ára 30-40 %-kal emelkedett. A kereskedők örömmel gondolnak vissza erre az időszakra, mert akkoriban semmi más nem érdekelte az embereket, csak az, hogy új ablakhoz jussanak. Nem számított a légkamra, a „k” érték, még az ár sem nagyon, csak a gyártási idő.

Ebben az időszakban újabb és újabb cégek jöttek létre, s megjelentek

Magyarországon a lengyel ablakgyártó cégek is.

Apropó, lengyel gyártók...

A lengyel gyártók folyamatosan igyekeznek tönkretenni a magyarországi gyártókat. Hogy miért?

Ennek is egyszerű oka van. A két Németország egyesítése után a keleti blokk épületeinek korszerűsítésére került sor, ahova a lengyelek exportálták termékeiket. Hatalmas gyártó kapacitást hoztak létre. Idővel elfogytak a korszerűsítetlen házak, így a kereslet egyre csökkent, a gyártó kapacitásukat pedig nem tudták kihasználni, így új országok után kellett nézniük, így jutottak el Magyarországra is.

Termékeik árát szándékosan a magyar gyártók termékei ára alá pozicionálták, szinte ellehetetlenítve ezzel a magyar cégeket.

Nyilván Önnek is az az érdeke, hogy egy adott áruhoz minél olcsóbban jusson hozzá, de érdemes belegondolni a következőkbe.

Nézzük először a garanciális problémákat... Mire lát nagyobb esélyt, ha például tönkremegy a zárszerkezet az ablakban? Arra, hogy Lengyelországból eljönnek megjavítani, vagy arra, hogy a magyar gyártó szervizese ellátogat Önhöz?

A másik a hazai ipar segítése, a munkanélküliség csökkentése. Ez ugyan egy másodlagos kérdés, közvetlenül nem érint minket, de gondoljunk csak bele. Nézzük az egyik nagy magyar gyártót, amely közvetlenül kb. 200 embert foglalkoztat a nem túl rózsás helyzetű keleti térségben.

Ezen kívül kb. 100 kereskedő/beépítő céggel dolgozik együtt, amelyek átlagosan 6 embert foglalkoztatnak. Tehát közvetve nagy gyártókként 800 embert és családját érinti, hogy külföldi vagy magyar terméket vásárolunk -e, s még a kis gyártó cégekről nem is beszéltünk.

Egyébként az ablak-piacon 2007-től folyamatos visszaesés tapasztalható.

Sikerült elkalandozni az írás eredeti témájától, de így könnyebben megérthetjük, hogy az ablakokkal foglalkozó cégek miért alkalmaznak agresszív marketing eszközöket, melyek néha tisztességtelenek egymással és a leendő ügyfelekkel szemben is.

Nézzük, mit láthatunk a hirdetésekben, s hogy választhatjuk ki a számunkra leginkább megfelelő céget/terméket.

Először is figyelmesen olvassuk el a hirdetést!

Gyakran találkozunk benne árakkal, ám sokszor nem derül ki, hogy az adott ár mit tartalmaz.

Nyilván nem megyünk sokra egy ablakkal, ha nincs aki szakszerűen beépítse, nincs hozzá párkányunk, stb. Ezek mind külön tételek, amelyekre azonban feltétlenül szükségünk van. Tehát érdemes tájékozódni, hogy a megadott ár tartalmazza -e ezeket a tételeket.

A másik fontos kérdés, melyre érdemes figyelnünk, az a hirdető cég.

Gyanút kelthet, ha csupán egy mobiltelefonszám áll rendelkezésünkre. Itt lehet, hogy olcsóbban jutunk az adott termékhez, mivel az adott vállalkozónak nem kell irodát fenntartani, de vajon hogy találjuk meg egy év múlva a kereskedőt?

Ezen sorok írója csak olyan cégtől vásárolna, amelyik rendelkezik irodával/bemutatóteremmel, s már legalább 2 éve működik. Azt, hogy mióta működik az adott cég, könnyedén ellenőrizhetjük a http://www.e-cegjegyzek.hu oldalon.

Ha Ön tégla épületben lakik, s ablakot szeretne cseréltetni, fontos, hogy az adott vállalkozó vállalja -e a bontás utáni helyreállítást. Ezt tapasztalataim szerint csak a cégek 30-40 %-a vállalja, így amennyiben ez nem tisztázott könnyen ott állhatunk a szép új ablakunkkal lepergett vakolattal, potyogó téglákkal és kutathatunk kőműves után, aki ezt helyreállítja.

Bizonyos cégeknél választhatjuk a bontás nélküli ablakcserét is, ekkor a régi ablaktokba helyezik be az új ablakot. Ez lényegesen kevesebb kellemetlenséggel jár, de a végeredmény nem lesz ugyanaz, mint a bontásos változatnál. Például csökken az üvegfelület a dupla tok miatt (régi és új), látszik a régi ablaktok (egyes beépítők ennek a takarását is vállalják pl. gipszkartonnal, ami lefesthető arra a színre, mint a fal, így nem látszik.)

Panel épületben mindig ragaszkodjunk a külső takarólécezéshez is, mert a beépítéshez használt tömítő hab (PUR hab) károsodik az UV sugárzás és a csapadék hatására. (ezen semmiképp ne spóroljon!)